• slide 1
  • slide 2
  • slide 3

Historia S/Y „Kołobrzeg”

 

Jacht S/Y Kołobrzeg został zbudowany w 1934 roku w Hamburgu.

W 1949 roku żeglarz, ST`ernik jachtowy Bogdan Koszewski wypatrzył w kołobrzeskim porcie wrak joli krążowniczej o mahoniowym kadłubie. Z Rejonowego Urzędu Likwidacyjnego, po dokonaniu wpłaty na konto Urzędu kwoty 8.400 zł, otrzymał zgodę na wywiezienie go do Poznania. Zachował się oryginalny protokół zdawczo-odbiorczy spisany dnia 09.03.1950 r. w Kapitanacie Portu w Kołobrzegu, mówiący między innymi o zniszczeniu kadłuba w 45%. Kolejowy transport udało się zorganizować zaraz po oficjalnym obiorze kadłuba w marcu 1950 roku. Z poznańskiego dworca jacht został przewieziony na platformie na boisko AZS przy ul. Puławskiego i umieszczony pod dachem.

Nazwano go od miejsca odkrycia „Kołobrzegiem” i stał się flagowym jachtem AZS-u.

Opracowano plany remontu. Oprócz Bogdana Koszewskiego w remont jednostki zaangażowanych było wielu poznańskich żeglarzy. Stefan Kotliński zorganizował materiały i pokierował pracą całej grupy. Sylwin Zinner, który studiował budownictwo, zajmował się sprawami technicznymi. Z jednej strony był inspektorem nadzoru remontu, a z drugiej osobiście zaprojektował niektóre części. Odręczne szkice i fachowo wykonane plany remontu z tego okresu zachowały się w znacznej części do dzisiaj w sekcyjnym archiwum.

„Kołobrzeg” to był kadłub bez pokładu, masztu, lin. Sylwin Zinner zaprojektował m.in. konstrukcję umożliwiającą dosłownie dwóm osobom złożenie i postawienie masztu by przepłynąć pod mostem. To urządzenie żeglarze zdemontowali dopiero wiele lat później. Za zebrane wśród poznaniaków pieniądze kupiono akumulatory i inne części, by zelektryfikować jacht. Instalacji dokonał Konrad Dukiewicz. Olinowaniem i instalacją ożaglowania zajmowały się koleżanki: Sarnowska, Lucyna Zinner, Kaja Wielebińska.

1951 transport jachtu

Wiosną 1952 roku jacht był gotów. Pierwszego maja został załadowany na przyczepę i ciągnięty przez poniemiecki traktor Lanz Buldog przejechał centralnymi ulicami miasta w pochodzie, a potem dalej do Kiekrza nad Jezioro Kierskie, gdzie został zwodowany.

Lato tamtego roku „Kołobrzeg” spędził na jeziorach mazurskich. Wziął udział w regatach „O Błękitną Wstęgę Mazur”, gdzie prowadzony przez Bogdana Koszewskiego zajął pierwsze miejsce.

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych, dzięki prywatnym znajomościom udało się załatwić remont jachtu w stoczni jachtowej. To wtedy zniszczony, pełen łat, mahoniowy kadłub przemalowano na biało. Niestety, także wtedy zaginęła tabliczka znamionowa jachtu z nazwą stoczni, w której jacht został wybudowany - Heildbam Hamburg.

1953 przed wodowaniem

„Kołobrzeg” to typowy śródlądowy jacht mieczowy, sloop o dwóch żaglach o powierzchni ożaglowania początkowo nieco ponad 36 m². Nigdy nie miał silnika. Może na nim pływać od kilku do kilkunastu osób.

Od 1952 roku cumuje w Bazie Żeglarskiej AZS w Kiekrzu. Pierwszym bosmanem był Bolesław Zawodniak, a w latach 60-tych Andrzej Duchowski. Jacht w kolejnych latach wielokrotnie zdobywał Błękitną Wstęgę Jeziora Kierskiego.

W 1977 roku dzięki staraniom kol. Włodzimierza Nowaka przeprowadzono remont kapitalny s/y "Kołobrzeg" w Stoczni im. Conrada w Gdańsku.

1993 Regaty w Kiekrzu

W 1994 roku „Kołobrzeg” po kolejnym małym remoncie spłynął na wodę. Stan techniczny jachtu był jednak zły. Cieknący kadłub, wymagające wymiany bardzo stare żagle, ciężki, drewniany maszt o długości (po wcześniejszym skróceniu) „zaledwie” ok. 9,5 m. Mimo tego w rozgrywanych na Jeziorze Kierskim regatach jachtów kabinowych zaczął zdobywać laury i przez kilka kolejnych lat jego dominacja była prawie absolutna.

1996 zaloga

Na przełomie lat 1999/2000 maszoperia „Kołobrzega”- dziesięciu członków Sekcji, byłych zawodników kierowanych przez kol. Bogdana Zacharowa, postanowiła przeprowadzić gruntowny remont jachtu, co udało się osiągnąć dzięki ogromnemu zaangażowaniu i ciężkiej pracy. Koszt wyniósł 45 000 zł i był finansowany przez członków Sekcji oraz prywatnych sponsorów.

2009 Kolobrzeg na 75 leciu

Po wielu dyskusjach i profesjonalnych przygotowaniach zdecydowano się na całkowite pokrycie kadłuba od zewnątrz laminatem na bazie żywic epoksydowych. Do tego celu, staraniem kol. Józefa Kozikowskiego zaprojektowano i wykonano specjalną obrotnicę, która umożliwiła obrócenie 2-tonowego kadłuba do góry nogami, oczyszczenie go „do gołego drewna” i oblaminowanie. Czynności tej podjęła się profesjonalna ekipa pracowników prototypowni ze stoczni jachtowej w Chojnicach, która zamieszkała w ośrodku w Kiekrzu na ponad miesiąc. Dodatkowym wyzwaniem było utrzymanie temperatury powyżej 25°C wymaganej technologią laminowania w nieogrzewanym hangarze w warunkach zimowych. Do tego celu przydał się nieco już zapomniany piec kaflowy służący do lat 70-tych jako przygotowalnia ciepłych posiłków dla zawodników przez panią Blaszkową. Do laminowania użyto ponad 200 kg żywic poliestrowych oraz tkanin i mat szklanych. I dopiero ten radykalny remont zapewnił absolutną szczelność i …..zmniejszenie wagi kadłuba w trakcie sezonu.

2010 kolejne Regaty

Dodatkowo zamówiony został nowy maszt (12 m długości – najdłuższy profil produkowany ówcześnie przez hutę Kęty), bom grota i bom spinakera. Wykonano nowy miecz (o powierzchni ok. 1,25 m² i masie prawie 200 kg!!!). Jeszcze tylko nowy ster i 2 komplety nowych żagli - powierzchnia podstawowa ok. 56 m² i spinakery od 35 do 90 m²  i … na wiosnę 2000r. stary „nowy” Kołobrzeg został uroczyście zwodowany. Po remoncie zachowywał się rewelacyjnie. Kadłub nie brał kropli wody, a jacht mimo swych 70 lat wygrywał większość lokalnych regat jachtów kabinowych.

2011 Turystyka i rekreacja

Wyposażony został również w zestaw do elektronicznego pomiaru siły i kierunku wiatru oraz log prędkości względem wody i echosondę głębokości. Bardzo to ułatwia nawigację i ….zwiększa atrakcyjność żeglugi w pływaniach poza regatowych.

Obecnie, w dobie lekkich i bardzo szybkich jachtów z tworzyw sztucznych, „Kołobrzegowi” i jego załodze mimo kunsztu żeglarskiego nie zawsze udaje się zdobywanie najwyższych laurów w lokalnych regatach jachtów kabinowych. Jednak udział w tych regatach czy rejs naszym okrętem flagowym jest nadal wyróżnieniem nie tylko dla odwiedzających przystań gości, ale i dla młodych adeptów sztuki żeglarskiej.

2014 Regaty

Jego wspaniała sylwetka jest ozdobą Jeziora Kierskiego i jako uznany już symbol żeglarski s/y „Kołobrzeg” obowiązkowo uczestniczy we wszystkich okolicznościowych paradach jachtów żaglowych.

galeria